Julebinderi

12. – 18. nov. 2023

12.  – 18. november 2023

Elsker du at arbejde med naturens og havens materialer, og har du lyst til en uge, hvor du kan fordybe dig i at jule og fremstille spændende dekorationer, kranse, ophæng, træer og trådfigurer og meget mere, samtidig med at du hygger dig med andre?

I blomsterværkstedet skal vi arbejde med forskellige workshops hver dag.
Vi vil komme omkring forskellige discipliner i det at planlægge og fremstille spændende juleudsmykning.
Vi skal samle kogler og andre fine materialer ind til lækre kranse, som kan anvendes til døren, advent eller kirkegården, fremstille juledekorationer med forskellige kogler og andre spændende materialer med og uden lys og med beholdere af genbrugsmaterialer eller naturprodukter.
Vi skal arbejde med fremstilling af rensdyr, elge, nisser og mange andre effekter udarbejdet i tråd, garn og kogler og konstruere forskellige natur ”juletræer” og ophæng. Og til slut skal udstille vi alle vores færdige ting og pynte skolen op til en lille afslutningsfest, så her vil grundregler for rumudsmykning og opstillingsprincipper blive gennemgået.
I alle workshop vil der blive gennemgået grundregler og teknikker, så alle kan være med.

Højskolelivet

Vi er beliggende på Nordvestfyn. Med plads til 60 elever bliver intimiteten og nærværet de naturlige ankerpunkter i vores dagligdag. Vi møder hinanden med åbent sind og løftede pander. Vi giver plads til såvel hinandens uhæmmede videbegær og legesyge, som til hinandens behov for ro og fordybelse. Vi lever af og på et ubændigt ønske om at mødes og udfordre hinanden i et fordomsfrit og forventningsfuldt miljø.
Højskolelivet er i sin essens samliv. Dagen begynder og slutter i fællesskabet.
Når hanen galer, dynerne er blevet sparket af og morgenbadet er vel overstået, bevæger vi os sammen ned til morgenmaden. Ved morgensamlingen synger vi et par sange, hører en god historie og får dagens praktiske detaljer på plads. Med mad i maverne og sang i kroppen fordyber vi os i dagens program.
De daglige måltider er en vigtig del af det fælles liv på højskolen. Maden er ikke kun brændstof. Den skal nydes. Kursisterne præsenteres for et alsidigt køkken, hvor den daglige menu står på vegetar, såvel som kødretter.

Kursusleder: Dorthe Vembye