Sommer ø-vandring

Ø som i højskole – med højskolen på ø-vandring

14. – 20. juli 2024 – UDSOLGT

Livet leves på mange af småøerne rundt om Fyn.

Vi skal besøge Strynø, Lyø, Bogø, Helnæs / Torø og Romsø. Hver dag sin ø. Vi skal vandre i smukke landskaber, indsnuse den særlige ø-atmosfære og spise madpakker i det fri.
Vi skal opleve spændende mennesker, der lever med de specielle vilkår, man som øbo må leve under. Der er så mange gode historier og det er herligt at møde folk, der vil noget med at bo på en lille ø.
På sejl- og busturene til og fra øerne vil vi se meget af Fyns frodige landskab samt frydes over de mange landsbyer og herregårde, der ligger der som perler på en snor.

kort kursus på højskole
brenderup højskole halmus

Højskoleliv

Vi er beliggende på Nordvestfyn. Med plads til 60 elever bliver intimiteten og nærværet de naturlige holdepunkter i vores dagligdag. Vi møder hinanden med åbent sind og løftede pander. Vi giver plads til såvel hinandens enorme videbegær og legesyge, som til hinandens behov for ro og fordybelse. Vi lever af og på et vældigt ønske om at mødes og udfordre hinanden i et fordomsfrit og forventningsfuldt miljø.
Højskolelivet er i sin essens samliv. Dagen begynder og slutter i fællesskabet.
Der vil være fælles morgenmad. Ved morgensamlingen synger vi et par sange, hører en god historie og får dagens praktiske detaljer på plads. Med mad i maverne og sang i kroppen fordyber vi os i dagens program.
De daglige måltider er en vigtig del af det fælles liv på højskolen. Maden er ikke kun brændstof. Den skal nydes. Kursisterne præsenteres for et alsidigt køkken, hvor den daglige menu står på vegetar, såvel som kødretter.

Ugens gang

Med forbehold for ændringer.
Dagens spisetider er afhængige af færgeforbindelserne.

Morgenmad kl. 7:45-8:30 med smøring af madpakker

Morgensamling derefter

Busafgang igen afhængig af færgetider

Frokost madpakker på et smukt sted

Hjemkomst igen afhængig af sejl- og køretid

Aftensmad kl. 18:00

Aftenarrangement kl. 19:30

bågø øvandring

Søndag 14. juli
1.3 km vandring

Ankomst, kaffe og indkvartering

Aftensmad

Velkomst samt præsentation af deltagere og højskolen

Derefter en kort vandring rundt i Brenderup

Mandag 15. juli
HELNÆS / TORØ
7-10 km vandring

Vandring på Helnæs, Bobakkerne  og fortælling af en lokal

Afg. til Torøhuse

Vandring ad strandstier på Torø

Afg til Brenderup

Tilbage i Brenderup

Sangaften

Tirsdag 16. juli
BAAGØ
6-9 km vandring

Afg. til Assens

Færge til Baagø

Vandring på øen, besøg på det lille museum Hestestalden

Fortælling om Baagø

Færge til Assens – bus fra Assens

Tilbage i Brenderup

Aftensmad

Aftenarrangement med musik og fortælling

Onsdag 17. juli
STRYNØ
7-9 km vandring

Afg. til Rudkøbing

Færge til Strynø hvor vi besøger Strynø Frugthave – Mette Melgaard rundvisning og smagsprøver på gourmet-æblemost – derefter vandretur på øen

Færge til Rudkøbing – bus fra Rudkøbing

kl. 19:00

Friaften

Torsdag 18. juli
LYØ
6-10 km vandring

Afg. til Faaborg

Færge til Lyø.

Bytur med lokal guide – derefter vandring rundt på Lyø

Færge fra Lyø – bus fra Fåborg

Fortælling om et spændende sted i verden

Fredag 19. juli
ROMSØ
5 km vandring

Afg. med bus til Kerteminde

Romsø – Romsøbåden er med plads til 17 passagerer.

På Romsø – vandring øen rundt, dyrelivet, madpakkestop

Afslutningsaften med ekstra lækker mad, sange og plads til muntre indslag

Lørdag 20. juli

Morgenmad og rydning af værelse

Morgensamling og fælles afsked med øvrige kursusdeltagere.

Afrejse fra højskolen

Familieugen

4995 kr. i dobbeltværelse
5495 kr. i enkeltværelse.

Vi bekræfter modtagelsen og sender bankoplysninger til indbetaling af tilmeldingsgebyr på kr. 500,- pr. kursist. Når depositum er indbetalt, er du optaget på kurset. Senest 6 uger før kursusstart indbetales restbeløbet.

Hvis du bliver forhindret:

Tilmeldingsgebyret, som er et administrationsgebyr, tilbagebetales ikke, hvis du senere melder afbud.

Ved framelding op til 6 uger før kursusstart, tilbagebetales alt – bortset fra ovennævnte tilmeldingsgebyr.

Ved framelding senere end 6 uger før kursusstart tilbagebetales intet. Vi anbefaler, at du tegner en afbestillingsforsikring inden betaling af kurset. Se evt. Europæiske rejseforsikring.

Mikkel Schmidt

Mød kursuslederen

Morten Winther

Morten har mange års erfaring med højskolelivet og har bl.a. undervist i musik på Brenderup Højskole. Morten har igennem adskillige år været kursusleder på Øvandringskurserne.

Mikkel Schmidt
Andre kurser